5 نکته مهم در پایگاه داده وب سایت

5 نکته مهم در پایگاه داده وب سایت
5 نکته مهم در پایگاه داده وب سایت
پایگاه داده مهمترین اصلی است که هر وبسایت داینامیک باید داشته باشد. در انتخاب پایگاه داده و اینکه چه نوع وب سایت هایی نیاز دارند، نکاتی را خواهیم کرد.
طراحی سایت کار ساده ای نیست و نکات و موارد زیادی وجود دارد که باید آن ها را باید در نظر بگیرید. هرچند وقت یکبار نکات و تکنیک هایی زیادی مطرح می شود که طراح باید آن ها را درنظر بگیرد، مخصوصاً اینکه اگر قصد طراحی سایت داینامیک را داشته باشد. این نکات بیشتر در رابطه رعایت اصول سئو، به کار بردن تگ های جدید و پایگاه داده و نکات ایمنی آن است.
بیشترین مساله ای که باید طراح در نظر بگیرید، پایگاه داده و اتصال سایت به آن است. هر طراح باید با اصول ساخت و نکات ایمنی و به روزی منتشر می شود، آگاه باشد و آن ها را در طراحی پایگاه داده سایت خود به کار بگیرید.
در ادامه چند نکته را درباره انتخاب فرمت و قالب سایت و پایگاه داده ها به عنوان معیارهای پایه را بیان خواهیم کرد.
1. وب سایت استاتیک یا داینامیک
اصولاً پایگاه داده در سایت های داینامیک به منظور ذخیره سازی اطلاعات کاربر مورد استفاده قرار می گیرد.
سایت استاتیک
این وبسایت ها به ندرت تغییر می کنند و زمان کمتری برای بارگذاری سایت مورد نیاز است. هنگامی که کاربر برروی دکمه ای کلیک می کند، یک صفحه جدید بدون هیچ تغییری در محتوای آن باز می شود. کاربر دسترسی به تغییرات محتویات سایت ندارد و کدها برای هر نوع تغییری دست طراح است.
سایت داینامیک
محتویات این نوع سایت ها هر لحظه در حال تغییر است. وقتی کاربری برروی دکمه ای کلیک می کند، تغییراتی را در محتوا یا ساختار آن صفحه مشاهده خواهد کرد. همچنین اطلاعات به جای ذخیره در سیستم اصلی سایت، در یک پایگاه داده بیرونی متصل آن قرار می گیرد.
2. وب سایت های مبتنی بر پایگاه داده
بهترین مثال را می توان وب سایت داینامیک دانست. صفحه وب در هنگام فراخوانی و بارگذاری یا دستور به پاسخ واکنشی، اطلاعات را از پایگاه داده دریافت کرده و در صفحه به کاربران نشان می دهد. همچنین اگر تغییراتی هم در اطلاعات پایگاه داده انجام شود، به صورت خودکار این تغییرات در صفحه هم اعمال می شود و نیازی نیست که کاربر فعالیت خاصی را انجام دهد.
3. انواع وب سایت های مبتنی بر پایگاه داده
شناخت انواع وب سایت برای یک طراح خیلی مهم است. هر نوع وبسایت ساختار خاص مربوط به خود را دارد و اینکه نحوه اتصال به پایگاه داده و فعالیت در آن متفاوت با بقیه خواهد بود. انواع وب سایت های رایجی که امروزه توسط بیشتر کاربران ساخته می شود، شامل:
فروشگاه اینترنتی
بیشترین نوع وب سایتی است که امروزه توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد. تغییر موجودی اجناس، تغییر قیمت ها، تغییر خدمات از نمونه فعالیت هایی هستند که کاربر به راحتی با تغییر اطلاعات موجود در پایگاه داده می تواند داده های صفحه را تغییر دهد.
سیستم مدیریت محتوا
سیستمی است که کاربر بدون دانستن مهارت برنامه نویسی و با یک آموزش دو ساعته می تواند اطلاعات موجود در سایت تغییر دهد. تمامی این اطلاعات از طریق سیستم مدیریت محتوا و پایگاه داده آن انجام می شود.
فروم ها
فروم ها و انجمن ها سایت هایی که هستند که کاربران در آنها به تبادل داده و اطلاعات می پردازند و هر لحظه ممکن است اطلاعات یا کاربر جدیدی به آن ها اضافه یا کم شود که تمامی این موارد نیاز به ذخیره سازی دارد؛ از این رو از پایگاه داده برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنند.
4. سایت های با پایگاه داده هزینه های بیشتری در طراحی دارند
در طراحی سایت هایی با پایگاه داده هزینه های بیشتری مورد نیاز است. هرچه پایگاه داده تخصصی تر باشد، هزینه مورد نیاز بیشتر است؛ زیرا امکانات و نکات ایمنی را که باید رعایت کنید، تخصصی تر و بیشتر خواه بود.
5. مزیت های وب سایت های با پایگاه داده
امروزه دیگر کمتر کسی از سایت استاتیک استفاده می کند؛ اما هنوز هستند کسب و کارها و شرکت هایی که فقط نیاز به یک سایت برای درج اطلاعات تماس خود را دارند و از این رو آن را به صورت استاتیک طراحی می کنند.
•امکان تغییر و به روزرسانی محتوا توسط خود کاربر و بدون دانش برنامه نویسی
•برای وب سایت های فروشگاهی که هر لحظه نیاز به تغییر محصول، قیمت و مشخصات دارند، بهترین گزینه است.
•نیازی به برنامه نویس برای درج مطالب نیست.
•امکان خطا در طراحی و دستکاری کدها وجود ندارد.

نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.